Derfor er værdi vigtigere end succes - Relationsfabrikken

Derfor er værdi vigtigere end succes

Det handler nemlig om tillid – og værdi.

Relationsfabrikken giver læring og viden

Få et overblik over hvad der sker hos Relationsfabrikken

Derfor er værdi vigtigere end succes

Lad mig begynde med et paradoks: Et godt netværk kan I høj grad påvirke dit salg positivt. Men et netværksmøde er ikke et salgsmøde.

Måske lyder det selvmodsigende, men der er en god forklaring. Det handler nemlig om tillid – og værdi. De to ting hænger nøje sammen, hvis du skal skabe gode og holdbare relationer i dit netværk. Og det skal du, hvis dit netværk skal fungere optimalt.

Godt netværk måles i andet end økonomi

Vi ser desværre fortsat for mange, der har øjnene for stift rettet på bundlinjen, når de træder ind af døren. Det er dem, der på forhånd har besluttet sig for, at hvis et erhvervsnetværk ikke har givet tre nye kunder på de første seks måneder, er det nok en fiasko. De har glemt, at et godt netværk måles på andet end økonomi og at kontakter kan have større værdi end kontanter.

En klog mand sagde engang, at alt for mange mennesker er optaget af at være en succes, hvor de i stedet burde være optagede af at være værdifulde. Det beskriver præcist essensen og hele grundlaget for at agere i et netværk: Tilfører du værdi for andre, kan du selv opleve succes. Tænker du kun på din egen succes, oplever andre ikke, at du giver dem værdi. I et netværk gælder nemlig, at du skal gøre dig fortjent til andres generøsitet.

Dit produkt er ikke centralt

Uanset om din virksomhed sælger lommekalendere eller lagerstyring, er det ikke dit produkt, dine netværkskolleger er mest interesserede i. De er interesserede i dig – hvem du er, hvilken erfaring du har og (selvfølgelig) hvem du kender. Derfor skal de kunne mærke, at du er andet end en elevatortale og en ny brochure med et godt tilbud – det første er kun en appetitvækker og det andet kan de alligevel få oppe på gågaden.

Sagt på en anden måde: Værdien kommer, når du bliver mere end et visitkort, og den værdi, du kan hente ud af et netværk, afspejler præcist den værdi, du selv lægger i det. Her skal du huske på fire elementer, som er helt afgørende at dele ud af:

  • Viden: Hvad foregår der i din by og dit område lige nu – og hvordan kan det være relevant for de andre i netværket?
  • Kompetencer: Hvad kan de andre bruge din faglighed og evner til – uanset om du er murer eller revisor?
  • Erfaring: Hvad har du oplevet, som andre i netværket kan lære af i en konkret situation?
  • Relationer: Hvem kender du, som de kan have fordel af at kende – ikke kun for at lave forretning?

Alle i dit netværk kan bruge dit bidrag på mindst ét af områderne. Du skal blot selv være opmærksom på at være værdifuld mere end at være en succes.

  • Kom med som gæst!

    Du kan altid prøve at komme med til et møde, og se om det kunne være noget for dig hos Relationsfabrikken.