Det skal der til for at få udbytte af et netværk - Relationsfabrikken

Det skal der til for at få udbytte af et netværk

For at få noget skal du give

Relationsfabrikken giver læring og viden

Få et overblik over hvad der sker hos Relationsfabrikken

Det skal der til for at få udbytte af et netværk

Netværk er hot. Så enkelt kan det siges – og det er med god grund. Der er nemlig en stor værdi og et endnu større potentiale i at bruge de mennesker, du kender i forvejen, til at lære endnu flere mennesker at kende – for jo flere, der kender til dig og din virksomhed, jo flere kan bruge dig og det, du kan.

Også derfor arbejder vi professionelt med netværk hos Relationsfabrikken: Ikke blot møder vi mange, vidt forskellige og utroligt spændende mennesker hver eneste dag – vi kan også se, at de får stor og konstant stigende værdi af at sidde i et erhvervsnetværk, hvor man både kan sparre, diskutere og åbne døre for hinanden.

Men – og det er en væsentlig pointe – et netværk, der skal virke, kræver også noget af dig. Sagt på en anden måde: For at få noget skal du give.

Drop de korslagte arme

Desværre ser vi stadig dem, der møder op til netværksmøder med korslagte arme (nogle gange helt bogstaveligt), en fraværende attitude og en telefon, der konstant skal tjekkes. Når de har været der nogle få gange (gerne med afbud ca. hver anden gang) melder de sig ud med en småsur bemærkning om, at der ”er for lidt forretning i det her” og ”det der netværk er vist ikke noget for mig”.

Til det kan vi kun sige: Jo, der er masser af forretning i netværk. Men det er rigtigt, at det ikke nødvendigvis virker for alle. Netværk hedder på engelsk networking, og du kan trygt lægge tryk på de sidste to stavelser: Det kræver nemlig en indsats.

Først skal du gøre dig klart, hvad du vil bruge netværket til. Er det personlig eller professionel sparring og udvikling? Er det kontakt til nye kunder? Er det et pitstop i hverdagens ræs? Eller noget helt fjerde?

De fire T’er

Dernæst skal du gøre dig klart, hvad et netværk kræver. Det kan jeg bedst forklare med fire T’er, som hænger tæt sammen:

  • Tid – netværk består af mennesker, der forpligter sig på hinanden. Det betyder, at man har respekt for andres tid, ikke kommer daskende 20 minutter for sent, og ikke bare bliver væk uden grund eller besked. Din egen tid er netop din egen – andres tid er noget, du bliver betroet, og som du skal passe godt på.
  • Tilstedeværelse – ikke kun fysisk. Sluk telefonen, glem den sure svoger eller svigermor, skub syge børn og syge mostre ud af hovedet. Lyt, tænk, sig din mening og lyt igen. Netværk kræver nærvær.
  • Tålmodighed – netværk er ikke et one night stand. Det er en parallel række af langvarige forhold, og ganske som i privatlivet skal der ofte tid til, før mennesker åbner op for andre. Du skal altså ikke hoppe hovedkulds ind i et lokalt erhvervsnetværk i håb om at redde næste kvartals dykkende omsætning med et quickfix – for så bliver du formentlig skuffet.
  • Tillid – når de tre første punkter er opfyldt, opstår tilliden, og så kan du bruge dit netværk til langt mere end at udveksle visitkort. Du får et netværk, som ikke nødvendigvis er dine kunder, men i stedet er noget langt bedre: De bliver dine ambassadører.

Som du kan se: Det er ikke raketvidenskab. Et succesfuldt netværk handler i høj grad om at skærpe din målsætning og din bevidsthed, inden du træder ind af døren. Gør du det – og husker at slukke telefonen! – kan et netværk være præcist dét, der er med til skabe og forandre din forretning. Er du parat til det?

  • Kom med som gæst!

    Du kan altid prøve at komme med til et møde, og se om det kunne være noget for dig hos Relationsfabrikken.