Netværket er altid med i rygsækken

Mød Marianne Thomsen fra Vikarservice

Relationsfabrikken giver læring og viden

Få et overblik over hvad der sker hos Relationsfabrikken

Netværket er altid med i rygsækken

Da Relationsfabrikken startede sine første netværksgrupper op i Esbjerg tilbage i 2009, var Marianne en af dem, der nysgerrigt havde meldt sig til for at se, hvad det her netværk nu var for noget. Hun var ikke helt sikker på, hvad det kunne give hende og hendes virksomhed, og hun anede samtidig ikke hvad deltagelsen krævede af hende. Men her over 7 år efter sit første netværksmøde er hun med i tre netværksgrupper i Relationsfabrikken i henholdsvis Esbjerg, Billund og Varde og finder stadig stor værdi i netværket.

”Der er ingen tvivl for mig. Disse netværksgrupper er den bedste salgskanal, jeg har. Jeg oplever, at mine netværkskolleger har fået så stort et kendskab til det, vi laver, at Vikarservice per automatik er ”top of mind” og dermed ofte bliver tænkt ind som en mulighed hos deres kunder, venner, relationer m.m.”, siger Marianne og uddyber yderligere: ”Når jeg laver min salgsstatistik, kan jeg sætte netværkskollegers navne eller personlige relationer på 60% af vores nye kunder. Omsætningen på disse kunder udgjorde 1,8 mio. pr. 30.9.16 i sidste års regnskab. Derfor er der ingen tvivl hos mig. Relationsarbejde er det hele værd!”.

Der går sport i skabe kontakter for andre
De gode resultater med netværksarbejdet er nu ikke kommet helt af sig selv. Marianne er en udpræget go-giver, der altid tænker på at skabe værdi for andre, og hun har hen over årene øvet sig i at se muligheder og forretning for alle dem, der er en del af hendes netværk.

”Relationsarbejde er noget, jeg dyrker med stor bevidsthed og hele tiden prøver at blive bedre til. Jeg elsker at hjælpe, og der går sport i at skabe kontakter mellem mine relationer, kunder og private netværk, der hvor det giver mening for alle parter. Jeg bruger alle dem, jeg kender som værktøjer og potentielle kontakter. Efterhånden sidder det så meget på rygraden, at jeg opfanger signaler og ser muligheder for mine gode netværksrelationer i enhver situation. Det motiverer mig, og det betyder samtidig meget for mig, når jeg kan se, at mine gode relationer får et konkret udbytte af noget, jeg har aktiveret for dem”.

Netværket er med i rygsækken
I netværket taler vi meget om at have hinanden med i rygsækken og være gode til at bringe hinanden i spil, når der opstår en naturlig mulighed for det. Marianne er meget bevidst om denne del og forklarer: ”Jeg har ofte mine netværkskollegaer med i tankerne i forbindelse med kundebesøg. Inden besøget tjekker jeg lige kundens hjemmeside. Ud fra hvad kunden beskæftiger sig med, overvejer jeg hvilke af mine netværkskolleger, der kan have interesse for min kunde. Jeg kan forklare det med, at jeg har en rygsæk, hvor jeg har alle mine relationer med på kundebesøg. Jeg kan stille kunden spørgsmål om f.eks. hvordan går det med at få kunderne til at betale (rykkerprocedure – Advokater), hvem laver deres hjemmeside (Web-virksomheder), hvad gør kunden for at pleje medarbejderne (HR-firmagaver-events m.m.) osv. Det betyder så meget at kunne give kunden noget, som er gratis og mere end de forventer ved at sætte mit netværk i spil over for dem på en måde, hvor begge parter har gavn af det”.

”At deltage i 3 netværksgrupper kræver tid, og det kan være en udfordring at holde styr på kalenderen med alle arrangementer, teammøder, sociale aktiviteter m.m. – men det giver pote”, siger Marianne og afslutter. ”At få det optimale udbytte af netværksarbejde, er for mig at give. Du behøver slet ikke tænke på, hvordan du skal sælge dit eget produkt. Når du giver, får du altid hjælp fra dem, du giver til. De gør deres bedste for også at kunne hjælpe dig på den ene eller anden måde. Det kommer helt af sig selv. Dine netværkskolleger skal være ”top of mind” hos dig – så bliver du det også hos dem”.

  • Kom med som gæst!

    Du kan altid prøve at komme med til et møde, og se om det kunne være noget for dig hos Relationsfabrikken.