Guide til elevatortalen | Præsenter dig selv på bedste vis.

Er du i tvivl om, hvordan du leverer den bedste elevatortale? Så læs med her på siden, hvor vi hjælper dig.

Relationsfabrikken giver læring og viden

Få et overblik over hvad der sker hos Relationsfabrikken

Guide til elevatortalen | Præsenter dig selv på bedste vis.

Elevatortale 101

”Hvad er en elevatortale?” Det er et spørgsmål, som mange stiller, og derfor har vi forsøgt at besvare spørgsmålet efter bedste evne. Derudover giver vi dig en guide til, hvordan du laver den bedste elevatortale, som hurtigt præsenterer dig og din virksomhed. Du får desuden en skabelon og en række eksempler, så ønsker du at mestre denne disciplin, er du havnet det rette sted.

Hvad er en elevatortale?

Begrebet ”elevatortale” henviser til det faktum, at talen skal være kort – meget kort endda. Den skal faktisk være så kort, at du kan nå at holde din tale, mens du kører i elevator med en potentiel samarbejdspartner eller kunde. Du har typisk under et minut at gøre godt med.

På den tid skal du nå at præsentere dig selv og din virksomhed. Du skal give lytteren et godt indblik i, hvad du foretager dig, og hvad du brænder for. Du skal sørge for, at den er specifik nok til at være interessant og overordnet nok til, at din lytter kan følge med. Derudover skal du give modtageren lyst til at høre endnu mere.

En elevatortale bruges blandt andet, når du er ude at netværke. Den kan også bruges, når du er til møder med potentielle kunder eller samarbejdspartnere. Ligeledes kan den bruges i det tilfældige møde med et interessant menneske, som måske kan hjælpe dig og din virksomhed. Elevatortalen er kort sagt dit verbale visitkort, og den er derfor uhyre vigtig.

Kort og præcist

Din elevatortale skal som sagt helst ikke vare over et minut. Er den for lang, kommer din lytter med stor sandsynlighed til at kede sig. For at få alt det relevante med er du nødt til at være meget præcis. Selvom du kunne snakke i flere timer om din virksomhed, skal du koge din tale ned til kun at indeholde det allervigtigste og mest værdiskabende.

Autentisk og personlig

Man kommer langt med personlighed – også i erhvervssammenhænge. Det gælder derfor om at gøre din elevatortale personlig, så lytteren bliver interesseret i både dig som person og i din virksomhed. Du er næppe den eneste, der beskæftiger dig med det, du gør, så sørg for at skille dig ud.

Relevant og tilpasset situationen

Det fungerer som regel godt at kommunikere i øjenhøjde, og det gælder også for elevatortalen. Selvom du sagtens kan lave en elevatortale, som du bruger i mange forskellige sammenhænge, skal den kunne tilpasses og justeres efter situationen. Taler du med en person, der er beskæftiget inden for det samme område som dig, kan du tillade dig at være lidt mere ”nørdet” for at vise, hvad du kan. Det kan du til gengæld ikke, hvis du møder et menneske, der ikke kender dit fag.

Lad derfor være med at fylde din elevatortale med tekniske begreber, som man kun forstår, hvis man er inden for det samme fag som dig. Dem kan du bruge, hvis du møder en person, som de giver mening for. Lad desuden være med at komme omkring emner, der ikke er væsentlige for den pågældende modtager. Tænk over, om det er en potentiel kunde eller samarbejdspartner, du står overfor.

Passioneret og nærværende

Hvis du ikke selv brænder for dit fag og din virksomhed, hvorfor skulle andre så gide at høre på dig? Hvis du vil sælge dig selv og din virksomhed med din elevatortale, er du ganske enkelt nødt til at være passioneret. Sørg for at fokusere på de ting, der er vigtigst og mest spændende ved dit arbejde – ifølge dig. Det vil med garanti kunne mærkes, at du brænder for dit arbejde.

Derudover skal du naturligvis være nærværende i din kommunikation, hvis din elevatortale skal virke. Hold øjenkontakt, smil og gestikuler.

Elevatortalen skal indbyde til mere

Selvom du leverer en god elevatortale, er der en forsvindende lille sandsynlighed for, at den alene sælger dig og din virksomhed. Den kan derimod give modtageren lyst til at høre mere om dit foretagende, og det kan føre til nye kunder, sparringspartnere eller samarbejdspartnere.

Du skal således forsøge at få din elevatortale til at lægge op til yderligere dialog. Afslut eksempelvis med et spørgsmål, så samtalen ikke går i stå. På den måde får du som regel mulighed for at komme mere i dybden og fortælle lytteren endnu mere om dit arbejde.

Skabelon – sådan laver du en elevatortale

Har du de ovennævnte ting for øje, er du godt på vej til at lave en god elevatortale. Har du brug for yderligere hjælp, kan du bruge denne skabelon:

  • Hvem er jeg?
  • Hvad beskæftiger jeg mig med?
  • Hvad brænder jeg for ved mit arbejde?
  • Hvad glæder dig?

Eksempler på elevatortaler

Elevatortaler kan være vidt forskellige, og de skal som nævnt tilpasses forskellige situationer. Her får du tre eksempler på elevatortaler, som du forhåbentlig kan finde inspiration i.

Eksempel I:

Mit navn er John, og jeg har mit eget cateringfirma i Aarhus. Det har jeg, fordi jeg elsker at hjælpe mennesker med at holde den perfekte fest, uden at de behøver at bekymre sig om mad og drikke. Så får de mere tid til at nyde selve festen, og det glæder mig altid at se. Hvornår synes du, at dit arbejde giver mest mening?

Eksempel II:

Jeg hedder Birgit, og jeg er coach hos Coaches123. Gennem mit arbejde får jeg mulighed for at hjælpe mennesker med at udvikle sig på et personligt og et arbejdsmæssigt plan. Det synes jeg, er berigende, og jeg bliver glad hver eneste gang, jeg kan se, jeg gør en forskel. Føler du, at du gør en forskel med dit job?

Eksempel III:

Mit navn er Emil, og jeg er bygningsingeniør. Jeg arbejder på større projekter, hvor der er mange ender, der skal nå sammen. Det betyder, at to arbejdsdage aldrig er ens, og der er ganske enkelt ikke noget mere tilfredsstillende, end når et langvarigt projekt kommer godt i hus. Hvad beskæftiger du dig med – arbejder du også projektorienteret?

Dette er blot nogle få eksempler på en elevatortale, som forhåbentlig kan give dig lidt inspiration til din tale, men de kan også se ud på mange andre måder. Kigger du på disse og vores skabelon, kan du lave en elevatortale, som på effektiv og personlig vis præsenterer både dig og din virksomhed.

  • Kom med som gæst!

    Du kan altid prøve at komme med til et møde, og se om det kunne være noget for dig hos Relationsfabrikken.