Hvis du vil tjene penge på netværk, så lad være med at sælge - Relationsfabrikken

Hvis du vil tjene penge på netværk, så lad være med at sælge

Af Malene Lundgren, Budskab

Relationsfabrikken giver læring og viden

Få et overblik over hvad der sker hos Relationsfabrikken

Hvis du vil tjene penge på netværk, så lad være med at sælge

Hvem har ikke deltaget i et netværksmøde, hvor alle kaster rundt med visitkort, og hvor det handler om, i lynets fart, at få fortalt dit budskab – kort og præcist til de andre deltagere? ”Så husker de mig sikkert, tænker du”. Men hvis alle fortæller deres budskab – hvem lytter så?

Jeg har i forbindelse med deltagelsen i formelle erhvervsnetværk over tid mødt flere, som udtaler ”Jeg fik ikke noget ud af netværket, så jeg har meldt mig ud”. Et passende spørgsmål kunne være ”Hvad har du selv bidraget med”?

Det handler om dig

Jeg har erfaret, at de relationer der bliver skabt for kontaktens skyld, sjældent giver værdi – ikke engang, hvis der sættes strøm til. Set med mine øjne handler netværk ikke om antallet af kontakter men om de relationer, der bliver skabt med de mennesker, der også indgår i det pågældende netværk. Vi kan spørge os selv, hvor mange netværk det giver mening for os, at være en del af? Hvor mange mennesker kan vi rumme at give oprigtig nærvær og opmærksomhed? Jeg har mødt flere mennesker som, når de netværker, taler sig ud af et salg, fordi det handler om dem selv. Og kun dem selv. Andre taler sig ind i et salg, fordi de lytter og er nysgerrige.

Et netværk af fremmede?

Når vi netværker kan vi overveje, om vi har fokus på langsigtede relationer, der bygger på nærvær og tillid, eller om vi i virkeligheden bygger et netværk af fremmede.

Et formelt erhvervsnetværk koster penge, men at skabe ægte relationer kræver tid. Når vi melder os ind i et erhvervsnetværk, må det aldrig være med det direkte mål at sælge – men det kan være en kærkommen følgevirkning. Det tager tid at opbygge relationer, der skaber salg, og som kan måles på bundlinjen. Men det betaler sig! Husk på, at vi køber af mennesker og vi tror på hinanden. Det kræver tid, vedholdenhed og opmærksomhed.

Netværk er som alle andre investeringer, hvor du smider noget i puljen med en forventning om, at der er et ”return on investment” på et senere tidspunkt. Det handler om dedikation, at du har troen på det, at du vil det, og at du agerer proaktivt. Når du over tid, skaber værdi for andre mennesker, vil dit netværk også tænke på dig. Det du gør, når du deltager i fysiske netværk, skal du også gøre, når du kommunikerer med dine relationer på nettet. Du skal agere online, som du agerer offline.

Det handler om tillid

Måden vi handler på, har ændret sig. Undersøgelser viser, at vi foretager mere end 60% af beslutningen om et køb, før vi tager kontakt til dig, eller inden vi møder op i en butik. Vi søger information på nettet, og spørger mennesker vi har tillid til om deres erfaringer og anbefalinger. Selv i store kæder som Elgiganten er den viden vigtig. Forestil dig, at den unge sælger du møder, når du træder ind af døren spørger til dine overvejelser. ”Har du undersøgt produktet på nettet, før du kommer her”? Og det har du jo:)

Ud fra den viden, kan sælgeren inspirere dig, give dig (måske) ny viden og guide dig i den rigtige retning? Se det vil du have tillid til. Du vil føle, at sælgeren imødekommer dig, og det ender sikkert også med, at du køber af den rare sælger, som rent faktisk forstod dig, og tog sig tid til at lytte til dine behov. Det handler om at skabe tillid. Og ikke om at sælge. Vi handler med dem, vi kan lide.

Giv lidt af dig selv

Og meget mere. Du kan give på mange måder. Du kan give opmærksomhed, du kan give et andet menneske betydning, du kan give en anbefaling eller et lead. Mulighederne er mange. Men i en verden hvor alt går stærkt, og hvor vi overmandes af informationer og indhold, er det vigtigere end nogensinde før at skabe tillid. Hvis jeg ikke har tillid til det, du kan, det du vil og det du tror på, vil jeg ikke anbefale dig til mine relationer. Jeg vil heller ikke købe af dig.

Hvis du vil sælge så lad være! Brug i stedet din oprigtige interesse, lyt og vær nysgerrig på andre mennesker og deres forretning! Skab relationer til dine kunder, lyt til kundens behov og hav altid deres mål for øje.

Kan man fake oprigtig interesse? Måske… Men så skal man ”fake it till you make it” i arbejdet med at skabe stærke relationer, der kan måles på bundlinjen.

Jeg tror på, at det to kan skabe sammen er stærkere, end det en kan skabe alene. Og måske er det at skabe stærke og langvarige relationer (også på nettet) bare ikke for alle.

  • Kom med som gæst!

    Du kan altid prøve at komme med til et møde, og se om det kunne være noget for dig hos Relationsfabrikken.